Mensen die er voor 1000% voor gaan

oosterbaan

Ik begrijp ze wel, mensen die er voor duizend procent voor willen gaan.

Neem nu meneer en mevrouw Oosterbaan, die destijds te zien waren in ‘Ik vertrek’. Deze realityshow volgde ambitieuze Nederlanders die in het buitenland een hotel, een B&B of (feest!) een camping wensten op te starten. Vaak leek het wel goed te lopen, maar soms liep het toch ook niet helemaal volgens plan. En heel soms liep het gewoon ‘hartstikke’ fout.

Wanhoop

Enter de familie Oosterbaan, die een camping wilt opstarten in Tsjechië. Topidee, zeker wanneer je de taal niet spreekt (vaste kost bij ‘Ik vertrek’), geen opstartgeld hebt, een ruïne koopt die je wilt ombouwen tot een kantine,  waarvan je het dak renoveert, maar dan slechts voor de helft verzekert om het vervolgens in storm Emma tegen de vlakte te zien gaan,… wanneer – neen, we zijn er nog niet – je een buurman hebt die de campinggrond doodleuk blijft bezaaien en oogsten, werkvolk in dienst neemt dat weigert te werken, en wanneer tot overmaat van ramp je zoontje bijna wordt verscheurd door de waakhond die je wou aanschaffen.

Op het einde van de aflevering is de camping er nog steeds niet, maar toch zegt mevrouw Oosterbaan – voor de gelegenheid geschminkt als een.. euh… tijgervosbaardvrouw – dat ze er nog voor duizend procent voor gaan, “hè, schat?” Waarop schat antwoordt: “Voor hónderdduizend procent”, zijn tijgervosbaardvrouw een kusje geeft en vervolgens wanhopig recht de camera inkijkt.

Zeker

Neen, er voor duizend procent voor gaan kan natuurlijk niet. Je hebt per definitie maar honderd per-centen in te zetten. Als je toch meer dan honderd procent hebt gegeven, heb je bij aanvang je oorspronkelijke potentieel niet volledig in rekening gebracht. Of, eventueel, als we zeer welwillend zijn, kan je enkele procenten in het rood gaan, al is dat dan vooral een voorafname van toekomstige capaciteit, oftewel een schuld die je later zult moeten afbetalen. Dus neen, duizend procent bestaat niet, laat staan honderdduizend procent.

Toch begrijp ik dat onze Nederlandsde expats geen genoegen nemen met honderd procent. Want honderd procent ís ook maar honderd procent, hè. Je moet maar één luttele procent per ongeluk kwijtspelen en de absolute zekerheid is foetsjie. Honderd is maar één, ieniemienie procentje verwijderd van negenennegentig. En negenennegentig is – opnieuw per definitie – een onzekerheid.

Hoe groter de angst voor falen, hoe groter de nood aan de absolute waarborg, de ware geborgenheid. Als je er écht voor wilt gaan, ga je voor minstens tweehonderd procent. Als we een crimineel voor eeuwig en altijd willen opsluiten, geven we hem drie keer levenslang. Als je baas een opdracht als hoogst prioritair bestempelt, moet je er niet vandaag, maar gisteren aan beginnen. En als pakweg een klimaattop wat extra urgentie behoeft, is het niet vijf vóór twaalf, maar twintig erna.

Plat

Alleen werkt een doemsklok enkel als de teller nog niet op nul staat. Als het twintig na OH-LIEVE-GOD-APOCALYPS is, dan is het kalf al een beetje verdronken, toch? Als je gisteren had moeten beginnen aan de opdracht, tja, dik gejost dan, niet? De urgentie lijdt onder de inflatie die ze net diende aan te scherpen.

Dus…

 

 

 

ja…

 

 

 

Ik weet eigenlijk niet meer welk punt ik wou maken. Had ik er wel één?

 

 

 

…Shit, hè. En ik was zo goed bezig. Zo met die ‘inflatie van urgentie’. En ‘ware geborgenheid’, dat vond ik ook wel een mooitje.

 

 

Kak.

 

 

 

 

 

 

En de laptop is bijna plat.

 

 

Allez, ‘plat’… het batterij-icoontje is iets meer dan half gevuld, dus ik kan er nog wel even tegen. Alleen is het icoontje niet meer helemaal volledig gevuld en dat irriteert mij. Bij mijn smartphone is het nog veel erger; die zegt exact hoeveel procent energie er nog is. En behalve de eerste vijf minuten na een laadbeurt is dat NOOIT honderd procent. Knettergek word ik daarvan!

 

 

 

Oeh, misschien kan ik zo nog een brug slaan met mijn smartphone-icoontje en dan is de cirkel rond…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…Neen, het komt niet. Sorry.

Geef een reactie

