Overleven als onhandige Harry

Ergens is er iets serieus misgelopen. Mijn vader is een hele handige Harry en ook mijn broer kan zijn plan wel trekken met een beiteltjeuh en een hamertjeuh. Bij zoon 2 heeft er evenwel nooit een overdracht van technische zelfredzaamheid plaatsgevonden. Toen mijn meter mij laatst een koffer vol gereedschap overhandigde als verjaardagsgeschenk – een man van dertig moet kunnen klussen in zijn eigen huis-, kreeg ik het kistje niet open. Iedereen lachen, mezelf incluis. Zelfspot is het favoriete werktuig van de dysfunctionele homo habilis.

Absoluut

Niet dat ik bij de pakken ben blijven zitten. Vol goede moed nam ik twee jaar geleden deel aan een cursus ‘Klussen voor AB-SO-LU-TE beginners’, maar ook daar viel ik uit de boot. Telkens ik een boor ter hande nam, schoot het federale terreurdreigingsniveau in stuip: dreiging imminent en zeer nabij. Halverwege het onderwijstraject heb ik de eer aan mezelf gehouden en verklaarde ik mezelf officieel als technisch ontoerekeningsvatbaar. Het land slaakte een zucht van opluchting.

Gelukkig is dat land toevallig ook een sociale zorgstaat, waarin ik mijn overlevingskansen kan uitbesteden aan anderen. Helaas is die service niet gratis. Bij elke raadpleging moet je, zeker als man, je emmer der vernederingen aanbieden, zodat de vakman in kwestie er desgewenst een stevige scheut kan bijgieten. Het gaat dan niet eens over expliciet, verbaal haantjesgedrag; de loutere aanwezigheid van de technieker is een stevige plons in de emmer.

Moordvrouwen

Neem nu vandaag. Ik kom thuis in mijn nieuwe huis om na een miezerige fietstocht vast te stellen dat de verwarmingsketel niet werkt. Ik bel dus de… euh… verwarmingsketelmakermeneer op (ja, technische terminologie is dus ook een dikke buis). Stiekem hoop ik dat hij mij telefonisch kan bedienen, maar uiteraard is het probleem niet vanop afstand op te lossen. De man zal naar hier komen, dus haal ik al mijn machismo naar boven om mijn gebrek aan technisch inzicht te compenseren. Vastberaden zap ik weg van VijfTV (Moordvrouwen op maandag :-)) om te landen op het veel mannelijkere The Big Bang Theory. Ik doe een paar octaafjes, in de hoop mijn frële tenorstem om te buigen tot een diep mannelijk en imposant basgeluid. Helaas.

Overleefd

Gelukkig is het ditmaal vals testosteron-alarm; de verwarmingsketelmakermeneer van wacht is zeer vriendelijk en lacht mij maar een klein beetje uit. Twintig minuten later is de verwarming gefikst en kan er weer een factuurtje bij in de ringmap. En de homo dishabilis overleefde nog lang en gelukkig.

 

Hoewel…

 

Stomme ringmap met vier ringen!

Ringmap

2 thoughts on “Overleven als onhandige Harry

  1. We zijn er om mekaar, om mekaar , om mekaaaaar …… te helpen, nie waar? Mooi liedje, uit het stenen tijdperk. ps: die ringmap met 4 ringen, slechts één advies: ritueel vernietigen!

Geef een reactie

