Bij de dokter van wacht(en en wachten en wachten)

Ken je die mop van de man met de bloedende vinger? Vandaag was ik de mop. Lachen was dat!

Vorige week was het ook al prijs. Ik sta bekend om mijn scherpe pen, maar mijn aardappelschillertje kan er ook wat van. Rrrrits!

IMG_20150423_164630

Vandaag ging ik wat meer in de diepte. Ik stond op met een onverklaarbare drang om de afwas te doen (op zich al voldoende reden om naar de dokter te snellen). In mijn enthousiasme brak ik een glas, sneed ik mijn pink en kleurde ik het sop dieprood.

IMG_20150502_150110

Na een bijna-appelflauwte en eerstelijnszorg van de vriendin belandde ik zo om 11 uur ’s morgens in de wachtzaal van de wachtpost Oost-Brabant. Helaas, ik zat daar niet alleen. De rest van Oost-Brabant tekende ook present.

Wachtkameraden

Het moet gezegd: Ik voel me niet thuis in Wachtkamerland en dat heeft maar deels te maken met de bevreemdende paasversiering (het moet van ‘Donnie Darko’ geleden zijn dat ik zo’n eng konijn heb gezien).

Donnie-Darko1

Neen, ik val een beetje uit de boot, want de bewoners laten zich grotendeels opdelen in twee bevolkingsgroepen: bezorgde ouders met hun zogelingen enerzijds, en bezorgde zogelingen met hun (al wat oudere) ouders anderzijds. Dan zit je er als hippe (ja, hippe) twintiger (ja, twintiger!) een beetje verloren bij. Als ik dan nog ernstig ziek zou zijn, maar neen: meneer heeft een plakkertje om zijn vinger. Is de regiocorrespondent van het Nieuwsblad al op de hoogte gebracht? Als het dan nog een stoere vinger was zoals de duim of de middenvinger, maar neen: meneer heeft zijn kleine pinkie pijn gedaan. Dat is de op één na stomste vinger (want serieus, Evolutie, de ringvinger? What the fuck, man?).

Enkele van mijn Wachtkameraden zitten er daarentegen wél behoorlijk belabberd bij. Kans is groot dat ik Wachtkamerland zieker verlaat dan dat ik het betrad. Neem nu het moslimameisje naast mij; die ziet er écht niet goed uit. Bovendien is Wachtkamerland ook zónder hoofddoek een bijzonder warm oord. Trouwens, de bewoners zijn akelig blank. Buiten het Turkse huishouden en één gezin met geadopteerde kroost kleurt de demografie oogverblindend zonnecrème-wit. Jammer genoeg ruikt niet elke Wachtkameraad even zonnecrèmerig.

Bloed!

Ik probeer mijn aandacht te verplaatsen van mijn reukorgaan naar mijn zicht en bestudeer mijn ingepakte pinkie. Ik zie het plakkertje geleidelijk donkerder kleuren. Een golf van duizeling overvalt mij en ik voel mijn huid nog een schakering witter schakelen. Zo draag ik willens nillens verder bij tot de akelige witheid van Wachtkamerland.

Ook het bloedstelpende watje onder de pleister ziet er behoorlijk goor uit. Wat als het watje en de wonde één zijn geworden? Oh neen, de dokter gaat dat nooit opgepoetst krijgen!

Of erger, wat als ze mij niet willen behandelen? Een affiche expliciteert een correcte koppeling tussen patiënt en dienst. Voor mensen met… ‘robuuste’ okselgeurtjes is de boodschap glashelder. Ik wijs de man naast mij dan ook vriendelijk op het sluitingsuur van apothekers op zaterdag.

spoed

Voor mezelf bieden de pictogrammetjes minder soelaas. Allemaal goed en wel voor griepgevallen en hartpatiënten, maar wat met mensen MET EEN OPEN WONDE? BLOED BLOED OVERAL BLOED!

Terwijl ik mezelf meer en meer opboei, wandelt een stel jonge ouders binnen. Ze vragen in alle rust aan de balie of ze toch niet wat sneller een dokter kunnen zien, omdat hun kleine nu toch al 40 graden koorts maakt. Ja, dan zit je daar, met je vingertje ostentatief rechtop (misschien maar goed dat het niet de middenvinger is). Dan weet je het wel weer. Wat ben ik toch een watje. Een bloedstelpend watje. Jakkes, bloed. Weer een schakering witter.

Niets zo charmant als een spreuk aan de wand

Een dik uur later is het bijna mijn beurt. De paashaas From Hell is ondertussen omgestoten en de vrouw die net begon te zuchten dat ze al twee uur in Wachtkamerland zat, mag naar de dokter. Zijn ook al bediend: Team Hoofddoek, de familie Rossekop en de familie De Groote (erg intimiderende achternaam, vind ik dat). Ik waag het om nog snel een sanitaire pitstop in te lassen, waarbij ik een wel zeer ongelukkig antropomorfisme (oftewel vermenselijking van een object) te lezen krijg. Van vrienden moet je het hebben:

IMG_20150502_130510

Na anderhalf uur in Wachtkamerland is het dan eindelijk mijn beurt. Ik neem plaats op de typische ligbank met papieren overtrek, waarna de pleister en watjes van mijn vinger worden verwijderd. De dokter legt de vinger op de wonde en windt er geen doekjes om: “U bent hier aan het juiste adres,” waarop ze vervolgens naarstig doekjes begint te winden om de wonde aan mijn vinger. Ook in de dokterskamer doe ik altijd mijn best om goed gezelschap te zijn. Met een paar mopjes wind ik mevrouw de doktoor al snel om mijn vinger, terwijl zij ongeveer hetzelfde doet bij mij. What happens in de dokterspraktijk, stays in de dokterspraktijk…

IMG_20150502_142559

Een paar instructies, een betaling en een nieuwe papieren overtrek later (bloed, bloed, overal bloed!) mag ik de dokterspraktijk alweer verlaten. Gezwind betreed ik Wachtkamerland een laatste maal. De blikken van mijn Wachtkameraden spreken echter boekdelen: “Ja, zo zal ik hier nog lang zitten, als elke Jan Lul die zijn kleine pinkie gestoten heeft, binnen mag!” Al een geluk dat ik niet voor mijn ringvinger kwam. Dat had vast en zeker de druppel geweest.

Ik bedoel maar: ringvingers. Werkelijk, Evolutie? Werkelijk?

P.S.: Hulde aan de baliemedewerker die iedereen rustig en vriendelijk bediende in Wachtkamerland. Zij krijgt van mij ‘two thumbs up’! En ook een pink omhoog, maar da’s op doktersvoorschrift.

One thought on “Bij de dokter van wacht(en en wachten en wachten)

  1. Goed geschreven! Heb goed kunnen lachen. Zo herkenbaar! Tja, afwassen, het heeft wel iets. Gelukkig moest er niet “genaaid” worden. Dat is pas lachen!! Fijne zondag en veel sterkte met de pink. Grtjs, Voke. Date: Sat, 2 May 2015 15:55:41 +0000 To: jancorten@hotmail.com

Geef een reactie

