De slimste welp ter wereld (geen horror)

swvb_logo

Het is zaterdagmiddag en de zon schijnt. Fris geknipt verlaat ik de Liberty Hair. Dat de kapper mijn haar net iets te trendy in de gel heeft gelegd, kan mij niet deren. Gezwind wandel ik de Bond af in stevige tred, zelfverzekerde wereldburger die ik telkens weer ben na een kapbeurt.

Op de route van mijn triomftocht spot ik een jonge scout met een kartonnen doos in zijn handen. De welp van nog geen meter twintig hoog, twee visbokalen op zijn neus en een uniform dat op de groei is gekocht, spreekt mij aan. De oogvlekken achter zijn brilglazen kijken niet op, maar het heldere stemmetje is gedecideerd en vraagt of ik marsepein wil kopen. Op weg naar de kapper had ik al andere scoutsleden in het straatbeeld opgemerkt, dus ik was op mijn hoede. Toch stop ik en vraag ik vriendelijk naar de prijs. Drie euro voor een blok marsepein. Spijtig dat de leiding geen gebruik heeft gemaakt van de creatieve mogelijkheden die gratis kinderarbeid biedt, denk ik. Organiseer een sintenatelier, verkleed de kinderen in zwarte (of anderskleurige) pieten en maak iets moois van die marsepein. Soit.

De zure gedachten blijven niet hangen en ik geef een briefje van vijf euro. De welp heeft zelf geen wisselgeld en moet even naar de leiding die rustig op een bankje aan het Ladeuzeplein zit ‘te leiden’. Ik wandel even mee, want neen, ik heb echt geen haast op deze prachtige, zorgeloze herfstdag. Ik spreek de welp erop aan: “Jullie hebben wel een mooie dag uitgekozen om te verkopen, hè.” “Ja,” antwoordt de welp met hetzelfde glasheldere stemmetje,”het is heel mooi weer en dan zijn er veel mensen op straat en ze zijn allemaal heel goed gezind en dan kopen ze meer.” “Ja, inderdaad,” lach ik hem gemoedelijk toe. We komen aan bij de leiding, zonnebadend op het bankje. “Het is een goeie verkoper,” zeg ik hen, ”maar hij heeft geen wisselgeld.” Ik geef mijn briefje van vijf en krijg een muntstuk van twee terug. Vriendelijk groet ik de leiding.

Ik zet mijn triomftocht goed gezind voort. Goed gezind, want het is mooi weer. En zoals het aandoenlijke welpje zei, dan zijn de mensen goed gezind. …En… dan… kopen ze meer… Potverdorie, dat kleine opdondertje met zijn confituurpottenbril heeft mij liggen! Plots zie ik de echte machtsverhoudingen achter de harde financiële transactie. Meer nog, van zodra de deal bezegeld was, lachte het geslepen verkopertje mij nog vierkant uit door te wijzen op het mechanisme dat mij onvermijdelijk in de val heeft gelokt. Het lef! De arrogantie! Maar het kalf was al verdronken. Verdronken in een groot onbewerkt blok marsepein, aangeleverd door een meester-marketeer onder een stralende zon. De triomftocht verliest wat van zijn glans. De scoutsleiding en hun welp kijken mij na.

2 thoughts on “De slimste welp ter wereld (geen horror)

  1. Hey Maarten, Mooi geschreven. Ik vind echt dat je talent hebt, ook op het gebied van schrijven. Maar dat wist je al waarschijnlijk. Fijne werkweek. Groetjes aan Lies. Voke. Date: Sun, 23 Nov 2014 12:10:30 +0000 To: jancorten@hotmail.com

Geef een reactie

