Maarten gaat kleren kopen. Alleen. (tun tun duuun!)

Ok, here we go, motherfuckers. Papa heeft nieuwe kleren nodig en hij is gewapend met een bon van de H&M. Vandaag gaan we vooral op zoek naar sweaters, vesten en andere zaken die je boven een T-shirt draagt. Geen hemden, daar heb ik er al te veel van. Ook geen blauw. Mijn richtkleuren zijn paars, donkergroen en, gelet op de huidige dimensies van het moederschip, zwart. Start!

In Leuven Centrum

Het is slecht weer en de vorige dagen heeft de zon goed geschenen. Hoe druk kan het dus zijn? Oh nee.

Leuven carnaval! Mensen, mensen met kinderen, kinderen met verkleedkleren, verkleedkleren met kleuren! Laat je niet beïnvloeden, Maarten, je bent hier met een missie. Hèhè, grappige smurfen wel.

Leuven telt 2 H&M’s, eentje is voor mannen, zoveel weet ik en ik weet ook dat ik mij altijd vergis. Het is vast die van de Bond. …Oké, of niet, dan is het de vestiging op de Diestse. …Weer fout, blijkbaar is het juiste antwoord geheime keuze C: een nieuwe winkel, toch op de Bond. Grmbl…

In de H&M

Vreemd, was het vroeger ook al cool om samen met je stoere vrienden te gaan shoppen om kleren? Ik deed dat precies steevast met mijn moeder, net zoals dié jongen daar, die schuchter ogende, ietwat gebogen jongen in zwarte klederdracht met de wazige blik in de ogen. Ja, die ja…

Ooee, wat heeft deze paspop een leuke… euh… ja, hoe heet dat eigenlijk? Ah, het staat erop: cardigan. Wat heeft deze paspop een leuke cardigan! Dat wil ik ook! Ik wil ook die paspop zijn! Maar dan moet ik wel iets bijpassend kopen, want daar past mijn MEEP-shirt niet bij. De MEEP-shirt die ik overigens ook nu aan heb. Om kleren te passen. En die ik aan had, toen ik mijn wijsheidstanden liet trekken. Grinnik…

tandpijn

Is dat trouwens de truc van de mode-industrie? Gewoon zo weinig mogelijk bedekkende kledij maken, zodat je moet gaan combineren? Geen nood, Maarten, doe gewoon de paspop na. Die heeft er een licht hemdje met fijne druk bij gekozen. Dat doe ik dan ook. Ooooooeeeeh, maar dit donkerblauwe hemd met groot patroon is veel mooier. Oh, en deze sweater neem ik ook mee.

In het pashok

Er klopt iets niet. De cardigan staat niet zo leuk bij mij als bij de paspop. Raar, het is toch dezelfde cardigan. Wat is er dan anders…?

tandpijnmale-mannequins

Mja, oké, de paspop ziet er niet uit alsof hij elke vrijdag een gezondheidsoffer brengt aan Sint-Fritus. Ik wil die paspop zijn… Het hemd daarentegen is i-de-aal. Daar vind ik later wel een combinatie voor. En die sweater… kom ik daarmee weg? Ach, laat ik eens zot doen. Ik heb een BON, motherfuckers! Maar daar moet eigenlijk ook een licht hemd onder. IDEE: ik ga naar de C&A om een goedkoop hemd te kopen. Als je enkel de kraag hoort te zien, mag het al wat minder zijn, nietwaar?

In de C&A

…Ligt dat nu aan mij of lopen hier disproportioneel veel Turken rond? Soit, een hemd. Goh, echt goedkoop ‘goedkoop’ zijn die toch ook niet. En de meeste mag ik niet eens passen? ‘Er ligt een pashemd klaar bij de pashokjes’. Ik weet het, andere kleren worden ook door Jan-en-alleman aangetrokken – wat een vies idee ineens!-, maar een pashemd? Daar ‘pas’ ik toch voor. Woordmopje, grinnik. Enfin, ik ga nog even naar de S.Oliver – staat die ‘S’ voor Sint? Saint-Olivier? – en dan naar huis.

In de Saint-Olivier

Ik sta er altijd van versteld hoe verschrikkelijk beperkt hun aanbod voor mannen is. Heerlijk vind ik dat! Oeh, leuk hemd! Beetje hippie wel, maar als die paspop ermee wegkomt, dan ik zeker ook. Dames en heren, als jullie mij binnenkort een hemd met opgerolde mouwen zien dragen, weten jullie dat ik in stijl ben. Oeh, leuke cardigan – ja, ik ken dat woord – deze is donkerder. En misschien nog een zwarte T-shirt, maar wat is dat met die maten? Duits, Frans, Brits? Naar eigen normen ben ik nog net een medium, maar welke nationaliteit dan? Ben ik een Duitse S of een Franse L? Laat ik op het eerste gokken.

In het pashok

Ja, dat hemd is het. En dan met die opgerolde mouwen en dan in de verte kijken alsof je niet weet wat de toekomst zal brengen, maar je bent er klaar voor. De paspop-way of life. De cardigan is ook cool. Daar koop ik later wel iets voor. De T-shirt is te klein. Geen zwart is zwart genoeg om deze maat te doen lukken. Effe een ander maatje halen, maar moet ik mij dan helemaal terug omkleden? Naah, effe in mijn T-shirt heen en terug. WARNING, WARNING, MEEP ALERT, ABORT, ABORT. Zucht, dan toch maar alles terug aan. Met twee gaan zo’n zaken toch sneller precies. Ik mis mijn mama.

Even later…

Goed, in het zwart was er geen Franse dikkerdjesmaat meer, maar in het donkerblauw wel en dat is… mja, oké wel. Maar ja. Dan is het wel blauw. Nee, laat die T-shirt maar. Betalen en wegwezen. Tijdens het aanschuiven ontmoet ik nog een ex-collega. Alles goed? Ja, en met jou? Nee, nee, ik ben hier niet alleen, hoor, euh… mijn moeder loopt hier ook nog ergens rond.

Thuis

Goed, de buit is: twee hemden en een sweater. Alles in het blauw.

Wacht, alles in het blauw? Ik wou eigenlijk helemaal geen blauw. En trouwens ook geen hemden. Waarom heb ik in godsnaam zoveel blauw geko… Oh nee.

Oh nee.

smurfen

3 thoughts on “Maarten gaat kleren kopen. Alleen. (tun tun duuun!)

Geef een reactie

