Mijn sollicitatiegesprek voor HLN-reageerder

hln(Editor’s note: Ik slaag er tegenwoordig niet in om teksten te schrijven die mezelf kunnen bekoren. In een poging om de writer’s block te doorbreken zwier ik toch mijn ongepubliceerde drafts online. Beschouw het als een darmspoeling. Oe, of een ‘DRAFT’spoeling! Hè? Hè? Hè? Enfin, u weze gewaarschuwd. Deze week: draft 15/02/2014: Mijn sollicitatiegesprek voor HLN-reageerder)

  • De volgende!
  • (reikt de hand ietwat onhandig aan) Goeiemidd…
  • Naam.
  • (gaat zitten) Ah, ooh, euh, Corten, mijnheer.
  • Goed, mijnheer Aöweukortemenhyr. Gaat u zitten.
  • Euh, ja, dank u…
  • Dus! U bent hier, omdat u denkt aan het gevraagde profiel te voldoen.
  • Ja, inderdaad. Ik ben héél zuur :-).
  • Dat geloof ik meteen. Maar om zeker te zijn of u wel past in onze organisatie moet ik u toch een aantal vragen stellen. Bent u er klaar voor, mijnheer Aöweukortemenhyr?
  • Ja, Maarten is ook goed, hoor.
  • Goed, Jamarten, hier gaan we dan. Besteedt u veel tijd op het internet?
  • Ja.
  • Wat doet u op het internet?
  • Wel, ik zit veel op Facebook en Twitter. En WordPress af en toe. En wat nieuwssites lezen, hè, zoals iedereen. Oh en Youtube schuim ik ook wel eens af. En sites zoals…
  • Heeft u dan nog tijd voor hobbies?
  • Goh, euh, ja?
  • Wat zijn uw hobbies?
  • Mijn hobbies? Euhm…
  • (noteert) Geen. Hob-by’s.
  • Nee, maar ik héb wel hobby’s…
  • Beschouwt u reageren op Facebookberichten, Tweets, WordPressartikels, nieuwsberichten en Youtube-video’s als een hobby?
  • Euh…
  • Bent u daar beschaamd over? Is het daarom dat u moest nadenken toen ik u vroeg wat uw hobbies zijn?
  • (kijkt beteuterd naar beneden)
  • (noteert) Eén. Hob-by. Mooi zo. U zal veel vrije tijd moeten investeren in online aanwezigheid bij onze organisatie. Hobby’s lopen dan maar in de weg. Dat brengt ons naadloos tot sociale contacten. Zit u in een relatie?
  • Neen.
  • Heeft u vrienden?
  • Ja.
  • Echte vrienden? Die u echt in het echte leven ziet en hoort en een echte hand kunt geven in plaats van een digitale Facebookduim?
  • Ja, ja, hoor.
  • Heeft u vijanden?
  • Euh… goh, ‘vijanden’ is een groot woord.
  • (noteert) Vij-an-den. En is dat uw schuld dat u vijanden heeft?
  • (gedecideerd) Neen.
  • Vindt u wel vaker dat iets niet uw schuld is?
  • Maar da’s geen kwestie van vinden, het is…
  • Wiens schuld is het dan wel?
  • Euh… ik weet niet, de Walen?
  • (knikkend) Mooi zo. Een duidelijke mening, dat kunnen wij hier wel appreciëren. Heeft u een mening over alles?
  • Toch over veel, ja.
  • Gaat u dan ook veel in discussie?
  • Wel… ’t Is te zeggen, het hangt er een beetje…
  • Ik herformuleer mijn vraag: gaat u veel in discussie in de echte grote mensenwereld?
  • (kijkt opnieuw beteuterd naar beneden) Neen.
  • Loopt u graag weg van conflicten? Geeft u snel op in het echte leven? Speelt u daarom zo graag de grote man in online discussies?
  • …Waarschijnlijk ja.
  • (noteert) Ge-mo-ti-veerd. Mooi zo. Onze organisatie houdt wel van mensen wiens ruggengraat verstrengeld is met een internetkabel. We gaan wat dieper in op een aantal meningen. Gelooft u in God?
  • Ik geloof dat u zo’n vragen niet mag…
  • Gelooft u in het gerecht?
  • Euh… ah, neen! Ik heb geen geloof in het gerecht?
  • Als u niet in het gerecht gelooft, waarom gelooft u dan dat ik u niet kan vragen of u in God gelooft?
  • Euh… kunt u de vraag misschien anders…
  • Gelooft u in homofilie?
  • Lieve God!
  • (noteert) God: ja. Homo’s: neen. Bent u een racist?
  • Neen.
  • (noteert, het hoofd schuddend)
  • Ik bedoel natuurlijk: ja!
  • (doorstreept, noteert, het hoofd schuddend)
  • Euh…
  • Het juiste antwoord is ‘Neen, maar’. Zo werkt racisme in de 21e eeuw. (kijkt op) Bent u misschien zelf van… andersoortige origine, mijnheer Aöweukortemenhyr?
  • Neen, maar ik denk dat u misschien mijn naam mogelijk verkeerd heeft genoteerd.
  • Onze organisatie gelooft niet in spelling. Laatste vraag: bent u gelukkig?
  • Gelukkig?
  • Ja, Jamarten, bent u gelukkig?
  •  Goh. Misschien wel. Ik heb althans alles in petto om gelukkig te zijn.  Maar om één of andere reden maak ik tegenwoordig van alles een punt, houd ik mensen op een afstand en ga ik nodeloos in het offensief. Tegenwoordig ben ik echt mijn sterrenbeeld: een stekelige, driftige schorpioen en ik slaag er momenteel niet in om daar bewust tegen in te gaan. Ben ik gelukkig? Misschien niet helemaal, maar dat heb ik dan voornamelijk aan mezelf te wijten.
  • (stopt met noteren, kijkt op) …Goed, bedankt voor uw komst. We nemen nog contact op en ik heb het grootste vertrouwen dat wij mekaar snel zullen terugzien.
  • Bedankt. Ik kijk uit naar uw reactie!
  • Dat is net niet de bedoeling. (noteert).

THE END

Geef een reactie

