Cobra spoort aan tot dagje ‘cultuur’. Waar ze het lef vandaan halen (rant)

Ja, we weten het ondertussen wel. Wanneer Cobra zichzelf het cultuurmerk binnen de VRT-familie noemt, dan weten wij dat ze daarmee een heel specifiek segment van cultuurbeleving beogen. Van hoge cultuur spreken wij allang niet meer, want dat is onterecht neerbuigend ten opzichte van cultuur met een kleine ‘c’. We weten dat wel, maar toch stoort het mij. Hadden ze het maar expliciet over hoge cultuur. Doe dat of geef het beestje een andere naam, maar durf het tenminste te benoemen. Baken het correct af en hou ermee op de algemene term ‘cultuur’ te kapen voor een kleine selectie genres die enkel een nog kleiner clubje meerwaardezoekers kan bekoren. Hou ermee op een kunstmatige dichotomie te creëren tussen cultuur en net-iets-minder-cultuur. Klara en Cobra zijn cultuurmerken, maar dat zijn Studio Brussel en MNM ook.Alles is cultuur

What’s in a name, hoor ik u denken. Wel, in die ‘name’ schuilt een neerbuigendheid die niet meer van deze tijd is. Wanneer Gilda De Bal en de haren jou tips geven over hoe je een dagje cultuur invulling kan geven, ontkennen ze het feit dat jij, eenvoudige boerenmens met een internetverbinding in je stal, dagelijks aan cultuur doet. Je kan namelijk niet anders. De series die je kijkt, de festivals die je bezoekt, de ‘boekskes’ die je leest, de kleren die je draagt, de kapsels die je knipt, de auto’s die je koopt, de Youtube-filmpjes die je deelt, de porno die je kijkt (optioneel), het café dat je stomdronken buiten strompelt,… elke keuze die je maakt in je vrije tijd, is een cultuuruiting. Cultuur is de vormgeving van je leven en een leven zonder vorm bestaat niet.

Reclame

Als je dan toch cultuur wilt benaderen als iets waar je bewust tijd voor moet maken à la ‘we gaan nog eens iets cultureel’ doen, dan nog schiet Cobra tekort. Want waar sturen de tipgevers ons zondag naartoe? Oh verrassing: naar een jazzconcert. Of oh verrassing: naar een museum van Schone Kunsten. Experimenteel theater, klassieke muziek of lees eens een boek. Wat je ook doet, doe volgende zondag toch eens wat aan cultuur, klinkt het belerend, haast beschuldigend. Maar wat ze bedoelen is: doe toch eens wat aan cultuur die wij goed vinden. Het is niet meer dan een ordinaire reclamespot voor de eigen winkel. Op zich is dat niet erg, maar doe dan niet alsof je hovaardig ‘de’ cultuur promoot.

Verdriet van België

Ik hoor namelijk geen enkele tipgever een woord reppen over dé film van deze zomer ‘The Dark Knight Rises’. Geen enkele tipgever oppert een dagje Plopsaland, nochtans een spektakel voor oog en oor. De lokale kermis, zoals die van Arendonk het 800-jarig bestaan van de gemeente viert met 800 kg mosselen! De Vorstertfeesten in Bree. Een concert van Sergent Garcia. Mijn God, herbekijk in groepsverband de seizoensfinale van Thuis*! Neen, meneer, rijd naar de kust en herlees ‘het Verdriet van België’. Dat heel wat Vlamingen komende zondag waarschijnlijk platte rust zullen uitroepen na cultuurfestijn Pukkelpop, is kennelijk geen punt.

Lef

Kijk, beste zelf uitgeroepen cultuurliefhebbers, als jullie kunnen genieten van een avondje poëzie, een jazzconcert of experimenteel theater, dan wens ik jullie daarbij alle plezier toe. ‘De gustibus’, weet u wel. Maar zeg mij alstublieft nooit ofte nimmer dat je een avondje cultuur gaat doen. Want meer dan u daarmee wilt zeggen dat u cultureel actief bent, insinueert u dat ik dat niet ben. Of althans minder. Waar u het lef vandaan haalt.

*Oké, de Thuis-finale wordt pas de volgende zondag heruitgezonden, maar je snapt wat ik bedoel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s