Irritaties tijdens het joggen

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Ja, mijn gat! Na een half uurtje 5 km joggen (ja, ’t is weer even geleden… (ja, ’t is altijd even geleden…)) ben ik totaal opgefokt, gestresseerd en slechtgezind. Op één of andere manier slaag ik er niet in er de voldoening uit te halen die andere joggers er klaarblijkelijk wel uit putten. Wat doe ik verkeerd? Waarom ben ik zo geagiteerd? Waarom? Waarom… Waarom… (flashback-effectje)

Overpeinzingen tijdens het joggen

“ELAPSED TIME: 5 MINUTES…”

Jezus, ik schrik me rot! En wat een truttige stem heeft dat meisje van RunKeeper. Zo’n echte sportieve, autoritaire , streverige, in-your-face, ik-sta-in-de-wereld-dus-deal-with-it trut. En dan op zo’n lacherig toontje. Ja, ik weet het, juffrouw, ik heb nog geen kilometer gelopen op 5 minuten tijd. Lach me maar uit vanuit je RunKeepersatelliet; da’s makkelijk, hè. Is dat dan motivational speech? Trut…

Heb ik nog maar 5 minuten gelopen? ‘k Ben nu al k’pot! Neen, kapot is overdreven, maar verdomme, wat gaat dat traag vooruit. Misschien moet ik wat harder lopen. Ojee, dacht ik nu echt even dat door harder te lopen de tijd sneller vooruit zou gaan? ’t Zal sneller gedaan zijn met lopen, dat wel. Maar dan zal je ze horen, de RunKeepertrut. Neen, dat gun ik ze niet. Komaan, volhouden, Maarten, lopen, I’m Batman.

Wat kijken mensen mij toch raar aan? Heb ik iets van hen aan? Of is het omwille van de T-shirt? Ik kies toch zelf welke T-shirt ik aandoe zeker, stelletje bemoeiallen. Ja, ik kijk graag naar die films, dus ja, ik doe een Batmanshirt aan. En ik heb er thuis nog één liggen, hoor. Slaap ik in. Jezus. Ah maar, shit, die moordenaar in Amerika… Zouden mensen mij daarmee associëren misschien? Zouden ze schrik van mij hebben? Misschien moet ik glimlachend joggen? Ik schijn soms een nogal donkere blik in mijn ogen te hebben. Ik ga glimlachen. Zou dat gaan? (glimlacht) Oei, neen, da ’s geen doen; indrukwekkend hoe vermoeiend het is om tegelijkertijd je gezicht op te spannen en te joggen. I’m Batman.

(Zucht) dat constante gerinkel van mijn sleutelbos in mijn broek; ik word daar een beetje krankjorum van. Precies alsof ik zo’n metalen bal aan een ketting meesleep. Alleen is de ketting mijn sleutelbos en de metalen bal mijn buikje. Buik. Buikje? Goh, laat ons een kat een kat noemen, Maarten, de verkleinwoord-fase zijn we reeds gepasseerd. Daarom ben je nu toch aan het joggen, niet? Niet?

Ah kijk es aan, een collega-jogger die mij tegemoet komt lopen. Hij komt zelfs recht op mij af. Rechts houden, makker, je zit op mijn helft. Rechts houden. Rechts houden! RECHTS (wijkt zelf uit)… Jezus Christus, wat een eikel. Ik zou hem achterna gaan als hij niet zo hard liep. En… als hij niet twee keer het lijf had waar ik alleen maar kan van dromen. Blijkbaar kijk ik nog niet donker genoeg. (kijkt heel zuur) Zo, probeer mij nu nog eens de pas af te snijden, biatch.

Pfu. Pfu. Pfu. Man, zoveel muggen dat hier zitten. Dat ze daar eens iets aan doen. ’t Zou een verkiezingsthema moeten worden. Of misschien moet ik zo’n muggennet aandoen tijdens het joggen. Ja, en dan met mijn Batmanshirt; dan gaan mensen zich zeker veilig voelen met mij in hun buurt. Hèhèhè (vileine grijns). Pfu Pfu Pfu, stomme muggen. Ik moet hier de bossen uit of ik eet hier het equivalent aan muggen van het aantal calorieën dat ik nu verbrand. Stel je voor, een nuloperatie, haha! Nee, da ’s niet grappig, Maarten. Ah, eindelijk, velden. Vaarwel, bossen! Ho ho ho! (zelfgenoegzame blik)

Verdomme, da ’s hier warm; ik krijg hier gewoon geen adem. Oké, nu overdrijf ik, maar toch. In de bossen was ’t veel beter. Nu snap ik waarom al die muggen daar zitten. … Pfu, pfu. O fijn, hier zitten jullie dus ook.

Ik weet niet waarom, maar ik loop hier nu al vijf minuten aan de Kerstman te denken.

Ja, daar staat hij! Mijn stalen ros! Het eindpunt! De verlossing! Hoe lang heb ik nu gelopen? Dertig minuten. Vijf kilometer. 418 calorieën verbrand, zegt de RunKeepertrut. Pakweg vier prinsenkoeken. Zoals de vier prinsenkoeken die ik vandaag heb gegeten. Zucht. Waarom doe ik me dit toch aan? Waarom? Waarom… Waarom… (flashforward-effectje)

Geef een reactie

