Moppen die het helaas niet halen

Facebook

Soms typ ik een mop neer als reactie op een Facebookfoto of iets dergelijks. Soms kom ik dan halverwege het typen tot de vaststelling dat het eigenlijk maar een stomme mop is, zelfs voor op Facebook. Soms probeer ik dan een nieuwe mop te verzinnen, totdat ik na een tijd besluit dat als het zo moeilijk is om een spontane mop te bedenken, dat het gewoon de moeite niet waard is (dat heet het principe van Sperber-Wilson). Soms druk ik dan gewoon op ‘vind ik leuk’ en ga ik wat beteuterd in de zetel tv kijken. Dus als ik ooit jouw foto ‘leuk vind’, weet dan goed dat je net een middelmatige mop hebt gemist. Over jouw foto, ja.

Groepsgesprek

Soms zit ik niet op Facebook (ja, ja) en praat ik met mensen in het echte leven. Soms verschijnt er in een groepsgesprek de opportuniteit tot een gran-di-o-ze mop, high quality MC-standard, bitches. Soms slaag ik er echter niet in om aan het woord te komen. Ik ben soms een beetje sociaal gehandicapt; bel mij bijvoorbeeld ook nooit op met een telefoon of zo, mijn God, gewoon niet doen! Sms’en is the way to go. Maar goed, soms duurt dat wachten op mijn beurt dus zo lang (zoals nu eigenlijk een beetje…) dat de mop niet meer compatibel is met het gesprek . Ik ga dan niet als een gefrustreerd kind mijn mop alsnog uitroepen, gevolgd door een gedempte, afwachtende grinnik die verraadt dat ik een positieve reactie verwacht. Neen, dan laat ik de mop varen en volg ik beteuterd het gesprek, hopend op een nieuwe opportuniteit. Als ik dus wat stilletjes zit te wezen in een gesprek, weet dan goed dat je een gran-di-o-ze mop hebt gemist.

Overste

Soms praat ik in mijn werkomgeving met iemand die …’hoger in rang’ staat dan mij. Als ik dan niet altijd even snel reageer, wat wazig kijk, knik en mijn lippen stevig dichtdruk, weet dan goed dat ik dan barst van politiek incorrecte moppen die mijn vermogen tot een normaal gesprek belemmeren. Niet omdat ik graag onderbroekenhumor tentoonstel bij mijn overste, maar omdat de situatie dat nu eenmaal uitlokt. Onderbewuste sabotage op het normale functioneren.

Fuif

Soms bevind ik mij in een luide omgeving, bijvoorbeeld een fuif. Als ik jouw mop beantwoord met een scheve, achteruitknikkende, halve lach, weet dan goed dat ik absoluut niets, maar echt niets van jouw mop verstaan heb. Ik wil gewoon niet nog eens betekenis proberen te ontwaren uit de reeks ongestructureerde ‘zeehondse’ klanken, die voor jou kennelijk een pointe vormen op de een of andere situatie.

Fuif (2)

Soms wijst iemand mij er op dat hij of zij door heeft dat ik niets van de mop heb verstaan. Maar doordat ik die boodschap niet versta,… tja… scheve, achteruitknikkende, halve lach dan maar weer.

Fuif (3)

Als ik op die zelfde fuif iets tegen de persoon links van mij zeg en mij dan tot jou wend, weet dan goed dat ik mijn moppen aan het recycleren ben. Energie-efficiëntie heet zoiets.

Fuif (4)

Nog steeds op die fuif ga ik er bovendien om één of andere reden van uit dat jij mijn moppen wél begrijpt. Als je me dus erg zelfvoldaan ziet dansen op een fuif, weet dan goed dat ik zopas dezelfde mop aan vier verschillende mensen heb verteld, schijnbaar met succes, want ze moesten alle vier zo halfjes lachen. Zo grappig dat ik ben, haha!

Blog

Soms schrijf ik een blog en vind ik ze eigenlijk niet zo grappig. Dan probeer ik er hier en daar nog wat aan te sleutelen, maar meer dan eens besluit ik dat ik dit schrijfsel mijn publiek echt niet kan aandoen. En dan kieper ik de tekst integraal weg. Dat gebeurt wel eens, eerlijk waar. Maar vandaag niet. Sorry daarvoor. Nee, echt, sorry. Het spijt me dat je dit gelezen hebt. En het wordt alleen maar erger, want er is ook geen gevatte pointe of zo. Slapstick noch maatschappijkritiek. Inhoud noch vorm.

Waar ben ik eigenlijk in godsnaam mee bezig?

4 thoughts on “Moppen die het helaas niet halen

Geef een reactie

