Mijn roze fietsje

Men vroeg mij meermaals om een persoonlijke blog aan te maken. Persoonlijk, vroeg u? Persoonlijk zal u krijgen. Laat ik maar meteen het zware geschut boven halen en beginnen met een aantal persoonlijke trauma’s. Enter het roze fietsje.

Vergis u niet. De roze tweewieler was een bewuste keuze, in hoeverre je op vierjarige leeftijd bewuste keuzes kunt maken. Persuasieve technieken van moeder en vader ten spijt, die stomme blauwe fiets wou ik niet; ik wou die roze en alleen die roze. Met het witte mandje. Praktisch, toch? Blijkbaar had ik de Sint aan mijn kant en op zes december stond hij er. Blinkend. Glorieus. En wat doe je als je net een prachtige, nieuwe fiets hebt gekregen? Inderdaad, je verkleden als lieveheersbeestje, je stalen ro(o)s bestijgen en de wijk doorkruisen. I’m a free bitch, baby.

Vergis u niet. De productkeuze was geen voorbode voor een roze levensstijl of een voorkeur voor het betere mannelijke aanbod. Ik vind een man de hand schudden zelfs al een iets te intieme uiting van wederzijds respect. Ik opteer liever voor de naar achter leunende, ontwijkende wuif die zegt: ja, ik respecteer je, hoor, weliswaar van op een respectabele afstand. Stay out of my bubble, boy! Maar het fietsje is blijven rondfietsen in hoofde van de ouders. Zo’n slordige dertien jaar later hadden ze dan eindelijk alle moed bijeengeraapt om het mij tussen de soep en de patatten op de man af te vragen: “Maarten… euh… als jij homo bent, mag je dat zeggen hè.” Ja, fout dus. Ruimdenkend, maar hartstikke fout.

Vergis u niet. Ik had net tegen wil en dank een behoorlijk androgyne periode achter de rug. In mijn vroege puberteit had ik een nogal… zacht gezicht. Bovendien liet ik in navolging van mijn broer mijn haar groeien. Doordat de grunge-periode allang dood en begraven was, was ik echter de enige jongen op school met zo’n tussenkapsel (klein anachronisme, woepsie). Dus ja, ik heb vaak roepnamen als Maggie en Marieke mogen aanhoren. Maar ook volwassenen die zich oprecht vergisten en vertederd naar mij verwezen met ‘zo moeder, zo dochter’ of mij aan de kassa op z’n heerlijk hartelijk Kempisch begroetten met ‘Dag m’dam.’ Of neem de befaamde schooluitstap naar Xanten; we mochten Romeinse kleren aandoen. Nu verkleed ik mij graag (nu nog overigens (ja, ik hoor u al denken…)), dus steek ik ijverig mijn vinger op. Zegt de begeleidster: ‘Maar dit kostuum is wel voor een jongen, hè.’ Applaus. Buigen. Doek.

Vergis u dus niet. Als ik mijn haar millimeter (ja, dat is een werkwoord) en als ik weiger om iets roos aan te trekken in de C&A of de Chameleon, dan is dat geen misplaatste stoerdoenerij. Dan is dat simpelweg om de puntjes op de ‘i’ te zetten. De ‘i’ van “I’m not a girl and I’m not gay!”. Als badmintonnende tenor met een overwegend vrouwelijke vriendenkring en dito collegabestand die niet van voetbal houdt, niet drinkt en niet rookt, is dat geen overbodige luxe.

Persoonlijk, vroegen ze. Ha, you ain’t seen nothing yet.

12 thoughts on “Mijn roze fietsje

  1. Zaaalig! Eindelijk! Ben jaloers op je schrijfwijze en je manier van denken.
    Deze komt onmiddellijk in mijn RSS feed en ik kijk uit naar meer!!

  2. Oh Maarten, in een woord heerlijk! Ik heb me meermaals bijna verstilkt in m’n stoofvlees van het lachen. Nog even en wie weet heb je je eigen one-man-tv-show.
    Intussen ben ik geleerd: als we ooit nog gaan shoppen, ban ik alle roze dingen uit het kleedhokje 🙂

      • “Samen gaan shoppen”?… Zelfs als je daarbij niets roos past, helpt dat niet echt voor je mannelijke imago…
        Ik kon mij dat van Xanten trouwens volstrekt niet meer herinneren :). Bij deze zit het wel weer fris in mijn memorie, bedankt daarvoor 😉 !

Geef een reactie

